Friday, July 06, 2007

PERSONAL JOURNAL (12)

BEG TANGAN DI BAWAH SEBATANG POKOK

[TEKS LUPUT]

14 comments:

Pembaca said...

pemuda jalanan,
kamu tahu tak satu perkara yang aku suka tentang kamu apa dia? iaitu kamu seorang yang suka memberontak dan menongkah arus pada perkiraan aku. (benar atau tidak aku tidak pasti)

aku pernah membaca dalam satu suratkhabar tidak lama dahulu (aku tidak ingat samaada utusan atau berita harian), ia berkenaan tentang kisah hidup seorang wanita. wanita ini dia seperti manusia lain juga di muka bumi ini. cuma satu perkara yang membezakannya daripada org2 lain adalah sikapnya yang suka bertanya, "kenapa begini, bukan begitu?", "kenapa diciptakan ini" dan mcm2 lagi (macam kamu..). dia sering mencetuskan kontroversi disebabkan sikapnya yang sebegitu, sehingga dia dianggap sebagai satu ancaman kepada negaranya dan juga dunia. dan akhirnya pada suatu hari, dia dibunuh (tdk ingat kenapa) tapi yang pasti ia ada berkaitan dengan kenyataan-kenyataannya yang agak berani.

cerita ini sebenarnya banyak memberi kesedaran dan membuka mata aku. apa yang perlu diambil sebagai pengajaran adalah kita sebagai manusia ni mesti berani. tak perlu hanya mengikut telunjuk orang lain, bila dikata hitam, hitamlah. sepatutnya bila orang kata hitam, kita boleh kata putih. benda2 macam ni baru boleh mengasah minda kita supaya menjadi lebih kreatif & kritis.

cerita ini aku tidak dapat mengesahkan ketepatannya seratus-peratus sbb aku tidak berapa ingat jln cerita sebenar. ia berlaku di luar negara (tak ingat mana). bagi aku, yang penting adalah perkara apa yang ingin disampaikan dan moral2nya. setuju?

pemuda jalanan said...

yeah..setuju.
tp aku xmahu dibunuh.
*bukan unik tapi aneh- kata seseorang.

Pembaca said...

aneh.. ya juga. dah hampir seminggu aku cuba cari keratan akhbar tersebut tapi masih x jumpa2. kalau aku jumpa, aku tunjuk kat kamu ya.

pemuda jalanan said...

ok, kalau jumpa..
kalau xjumpa jgn sampai ke tengah belantara plak dicarinya :)

Pembaca said...

hehe... saje nak gelak je..

yantzy said...

pj....
lama rasanya aku tak follow blog lu...hehehe sapa yg cakap lu nni aneh? ada orang kata kat lu mcm tu ke?
len mcm je entry lu pasal "bumbung" ni...hehehe
kepada pembaca plk, dia memang aneh kalau menulis tapi lu musti lagi heran kalau lu hidup sebilik ngan dia...hahahaha sory geng..

Pembaca said...

yantzy,
kalau la aku boleh hidup sebilik ngan dia.... kuikui..

pemuda jalanan said...

Duduk sebilik dengan aku?
xdak hal.Aku siap boleh bagi pakej tambahan.
PAKEJ TAMBAHAN:
Butir2 seperti berikut:-
gula free sepanjang semester.
kopi juga free
begitu juga dengan susu tepung.
akan ada 'khadam' yg akan jerang air setiap hari bukan utk dia minum tp utk org lain dan kadang2 menyapu di sekitar bilik.
Berminat?
tak begitu yob?heh!

Pembaca said...

everything is free? yolah tu..
khadam? org ke apa tu. bunyi cam pelik jer...

Anonymous said...

allooooo..fren, gua pn lm x ikut entry lu nie.aku skrg dh msuk kat hutan belantara ni la....makin bosan dibuatnya. hang ni sbnrnya bukan aneh @ pelik, yang pastinya hang ni lucu.

pemuda jalanan said...

bosan sbb apa?

*di zmn moden masih ada yg tggl di hutan.

yantzy said...

pj....
pakej tambahan yer..
amboi celuparnya mulut lu yer....
alaa anggap jelaa aku ni macam adik hg, leh laa minum kopi ngan gula free sepanjang tahun....hehehehehe...
tak pun tukar "bin" je terus ek? wakakakakakak.....

pemuda jalanan said...

bin kan dengan nama aku,duit belanja pun aku bg.

yantzy said...

pj...
ceh nak bg duit belanja konon!! nak makan pun hg utang aku.... bek aku boh bin "ket" ja...hahahahah