Monday, July 16, 2007

NOTA (7)

FAM..PERGI MAMPUS!!

Aku pernah mendengar kisah klasik tentang hebatnya cinta. Kerana cinta manusia boleh membina monumen yang masih diingati sehingga kini dan aku percaya akan diingati untuk selama-lamanya. Kerana cinta manusia hilang nyawa. Itulah yang kita dengar walau ke mana kita pergi. Kita dengar dalam pelbagai versi. Kita dengar dalam versi Uda dan Dara. Dalam versi Rumie dan Juliet. Kisah apa lagi yang boleh menandingi kisah klasik seperti ini. Tapi bagi aku kisah cinta masih belum cukup hebat kerana aku sendiri kurang berminat dengan kisah-kisah manusia yang mabuk dengan kebutaan dan ketuliannya. Apa lagi yang lebih hebat?

Bola Sepak!!

Aku pernah mendengar kisah klasik 2 negara berperang kerana bola sepak. Negara yang mana aku sudah lupa tapi aku percaya ia kisah benar. Aku juga pernah mendengar manusia tak kira apa bangsa dan warna kulit bersatu kerana bola sepak. Aku kagum dengan kisah jutaan manusia dari sebuah negara menitiskan air mata ekoran kekalahan negara mereka dalam satu pertandingan bola sepak. Aku cukup takut dengan kisah sekumpulan anak-anak kecil mengabaikan pelajaran mereka hanya kerana sibuk berlatih bola sepak. Aku teruja mendengar kisah bagaimana kisah seorang pemain bola sepak boleh mengumpul harta bernilai jutaan dalam nilai dolar. Yang paling aku ‘hairan’ adalah adanya sebuah negara setelah mencapai kemerdekaan antara perkara awal yang dilakukan adalah menganjurkan satu pertandingan bola sepak yang diberi nama Pestabola Merdeka.

Mana yang lebih mengagumkan. Cinta atau bola sepak?

Jadi, boleh anda bayangkan bagaimana ‘remuk dan hancurnya’ hati kami peminat bola sepak dengan apa yang sedang berlaku ketika ini?
18 Julai 2007, Malaysia VS Iran..kalah la lagi. Biar kami mati terus.

No comments: